fredag, mars 02, 2007

pre-skri (b) errat (best of fax O17 at helgon.net) I

Rubrik: GERMANY lyra OSIRIS 916 HB
Daterat: 09-05 22:11:00

jag brukar säga att jönköping med sitt hav, sin strand, sina hus, sina främmandelivsmedelsaffärer, sjaskiga pubar, fruktodlingar, statyer och parker är min medelhavsstad. den här kvällen var ljum och djupblå och jag tycker om att gå ensam på gatorna bland lyktorna och de dämpade rösterna, i mitt kvarter när det är mörkt, så även denna kväll, och sedan skulle jag lämna ett brev. när jag smyger fram på trottoaren skrämmer någon nästan livet ur mig genom att slå igen ett fönster i bobyggnaden över och bredvid mig. när jag funnit mig finner jag också en penna på stenrutan framför mig. det är en blyertspenna och den är röd med en gul topp på. den verkar heta osiris. mycket tack vare att jag i min ambitiösa ungdom hade en årslång utsvävning av nördig fascination av det gamla egypten och läste allt som fanns om detta (inklusive en som jag numer ser det odräglig romanserie om ramses II) råkar jag veta att det är namnet på en gud. jag svänger runt lite förbi jannes frisersalong och vipvideoaffär och sen springer jag genom en modernt offentligmiljöupplyst bakgårdspark och hem och läser i nationalencyklopedin. Osi´ris, egyptisk gud, dödsrikets härskare.
----------------------------------------------------------

Rubrik: get in to the swing
Daterat: 09-13 21:04:00

idag hände det igen. (och det här är sant. det är inte så att jag bara njuter av att skriva om det eller att jag umgås för mycket med mentalvilda litterära själar, vilket förvisso också är sant.) jag var ute och gick ungefär på samma ställe som sist, när pennan regnade från skyarna. jag var munter och så och hade en bukett med rosor för en hundring i famnen som jag köpt av en sydländsk kvinna som stängt sin affär för länge sedan men som hade ett så fint blompapper och som var så rar, och en platt sten i handen och ett brev med barndomsbilder i innerfickan, när det framför mig på marken ligger en liten vykortsbild. den ser egyptisk ut. jag tar upp den lite kantsolkiga färgrutan och läser på baksidan: Den vilande kvinnan, egyptisk väggmålning. inget mer.
----------------------------------------------------------

3 kommentarer:

fax sa...

ordet "främmandelivsmedelsaffär", är jag idag något tveksam till.

Anonym sa...

Tänk, de där böckerna om Ramses läste jag också i en avlägsen tid. Det positiva (?) med dem var väl att de var någorlunda (pseudo)allmänbildande. Jag läste även en annan serie, i samma tema, av författaren. Den var dock inte särskilt allmänbildande - varken pseudo eller egentligt.
Hade det inte varit för bokrean, hade detta aldrig hänt.

fax sa...

ja, bokrean kan man skylla för mycket. särskilt tycker jag inte om att handla på den för att man då liksom empiriskt bevisar nyliberala teorier om den rationelle individen. å andra sidan känns det lika dåligt att köpa böcker när de är dyra...