söndag, mars 04, 2007

pre-skri (b) errat (best of fax O17 at helgon.net) II

Rubrik: allt om min mamma
Daterat: 07-26 19:44:00

och igår fick jag ett utbrott igen, som jag alltid får numer sedan jag fyllt sjutton. min mor kom in i rummet och började tala om min faders depressioner och jag tänkte att nu, nu har det gått för långt och så bönade jag: kör mig till borås och fiket röda rummet. men icke, och något körkort har jag ju inte trots att jag inbillar mig det. så bönade jag igen och sa kör mig till en videobutik, och återigen för att stilla dengodatonårsmodersnerven kör hon iväg mig och hyr film. i butiken jobbar socionomens dotter, den yngsta länken i den familj som alltid syns och hörs i föreningsliv och i offentliga råd som jag råkar befinna mig i. hon tänkte börja på min skola. det tänker hon inte längre.
sedan såg jag film och åt låtsashamburgare och after eight, som jag sa till min pojkvän på dagis (han som pussade mig till kikhostans rosslande land) var något han kunde förära mig med i födelsedagsgåva, för att det var min favorit.
när klockan var mittinatten smög min mor ned till köket och hetsåt som hon brukar. jag tog henne på bar gärning och hon skyllde på hunden där hon stod med en chévreost i hand.
och idag har jag cyklat tre mil och studerat på stadsbiblioteket och haft utsikt över sjön och två modersmålstalande asiater som grannar. innan jag skulle gå bad den ena (han som skrattat viskande för sig själv hela dagen åt något han såg på sin lilla dataskärm) mig på l-klingande engelska att tyda en emailadress. hon hette linda eek. han frågade hur många c det var i adressen.
----------------------------------------------------------

Rubrik: zornbad
Daterat: 07-28 01:37:00

och samma procedur upprepas. den asiatiska mannen går nu ett steg längre och frågar mig en gång i timmen vad klockan är, ber om råd i kluriga engelskstavningssituationer och lånar pennor av mig.
jag hade glömt hur komplicerade saker och ting är i den verkliga världen under min eskapism till tågodyssé genom sverige. jag har i vilket fall badat i en vik i sjön som det stod ett slag på för länge sedan och rott i solnedgången och druckit te i ett storarum med engelska möbler och böcker och öppen spis med tschaikovsky (genom språket avslöjas härmed att min uppfostran inte inneburit musik i samma genre) som bakgrundsljud. idyllfamiljens yngsta barn har börjat lyssna på iron maiden och marilyn manson för att följa sina tidiga tonårs lustar. det hör idyllen till. pojkens mörka skäggliknande skugga på hakan var dock enbart ett minne efter att han under gårdagen sugit vakum i en kaffekopp och inget annat.
----------------------------------------------------------

Inga kommentarer: