onsdag, april 11, 2007

pre-skri (b) errat (best of fax O17 at helgon.net) III

Rubrik: apor som gillar opera
Daterat: 08-15 15:45:00

jag lämnar stenar, sol och småland bakom mig och låter tiden och de kollektiva färdmedlen ta mig vidare mot hemmet. jag hinner just ifatt bussen mot min slutdestiantion tack vare att en stackars flicka kastat upp, upplyser mig en busschaufför om på gnällig västgötska och talar sedan välvilligt men förmanande om för mig att på den här linjen blir barnen vuxna när de fyller sexton, så mitt leende goddagjagärsjuttonochetthalvtår räcker inte långt. jag och mitt sjö- och smutsimpregnerande hår slår oss ned på ett säte långt fram och gör det bekvämt. då låter till min förvåning, busschauffören operatoner strömma ut ur högtalarna och stannar mitt i skogen och plockar upp en medelålders man med amerikansk brytning och en idolbild på carola häggkvist i facket för identitetshandlingar i sin turkosblå plånbok, från vägkanten. sedan säger mannen till chauffören att hans föräldrar var operasångerskor på sextiotalet och att han själv kommer ifrån tyskland och bara sjunger för duschvänner. de talar opera och resor med höga darrande toner i bakgrunden och det hela känns bortom verkligheten men till sist är vi framme och jag ringer min syster från en automat i tron att mina föräldrar är bortresta och klistrar upp frystejp med vackra ord på, på några papperskorgar för att få tiden att gå. när vi kommer hem visar det sig att mina föräldrar inte alls är någon annanstans, min syster ler, jag säger hejdå och sedan duschar jag och klipper naglarna och öppnar ett brev från en hemsk new age träningsformsledare som vill att jag ska börja hos henne till hösten (efter att jag en enda gång av misstag råkade hamna där i en lokal på norrastrandgatan bland barfota stadstanter som dansade trasdockedansen och kände energifält, en gång i min ungdom) och hon passar samtidigt på att tala om sommarvärme och att hon ska på kurs i tyskland. jag river sönder brevet och ser istället på bilder av apor från ett regndrabbat indien och lider med en livskrisande matematikerman.

Inga kommentarer: