onsdag, april 25, 2007

pre-skri (b) errat (best of fax O17 at helgon.net) V

Rubrik: menstruation
Daterat: 09-18 16:50:00

allt medan kajak-sm tycks avgöras i några förvrängda dova tongångar från en högtalare utanför mitt hemmans sfär, bestämmer jag mig. imogron klockan elva ska jag gå på gudstjänsst, i all hemlighet. inte för att jag någonsin varit religiös på det viset (jag har min egen ideologi... min egen tro) utan för att det vore vackert. jag blir stor ska jag bo ensam i en stad på kontinenten, österut. jag ska ha en gungstol och linnegardiner, en skrivmaskin, ryska dockor, en mungiga och ett gammalt köksbord. så ska jag bo där och ibland gå ut med en lånad hund eller gå på biograf och se på fina filmer. och så ska jag läsa och kanske skriva något brev. det ska vara tyst men jag ska ha en fyrtioåttavarvs-grammofon men ingen telefon. antagligen ett telefonkort. det ska vara gammalt och slitet och grått och regn och vårsol och höstlöv och snöblandat regn och kanske ska jag ha en liten ostaligisk plåtbil. jag ska nog dricka te och promenera och alkoholfritt rödvin och kanske spela ’sjack’ med en granne, nej kinaschack eller fia med knuff. jag ska vandra och höra ljudet av unga kvinnor och vackra män som läser poesi på det inhemska språket, och fioler i gathörnen och gå på industrimuseum och se konst i skyltfönstren. kanske vill jag gå till ett badhus och på en liten kvällskurs. kanske vill jag tänka och minnas och litegrann sakna och tänka att jag levde ändå när jag bodde studiestaden, jag var ung och k ä n d e. kanske att jag odlar en och annan bekantskap och ser på blommor i en park med statyer och äter linsgryta i en rödmålad källare med ljus, musik och kommunistiska studenter (trots att deras föräldrar vägrar och minns).
i min säng har någon lämnat en fläck av mensblod innan hon for för att rädda slagna kvinnor i huvudstaden. jag försökte rädda en nedretonårspojke på en kyrkogård i förrgår, men det var visst bara en lek. hunden har farit och morbror visat upp sig i en rödbetsmössa.
kanske ska det finnas förgyllda kupoler och en kanal, en flod, i staden. det ska inte vara sommar, men liv runt omkring, på lagom avstånd.
sedan ska jag gifta mig med en judinna så att jag kan få klezmerspelande barn med tjockt brunt hår. och vara lycklig historieprofessor livet ut.
----------------------------------------------------------

Inga kommentarer: