lördag, maj 19, 2007

pre-skri (b) errat (best of fax O17 at helgon.net) VIII

Rubrik: lucky in russia (hindi)

Daterat: 04-17 11:35:00

och bland functions och relations och fyra timmars otextad bollywoodfilm och somrigt barndomsland, minns jag det där dygnet för snart två år sedan då vi talade natten igenom tills det blev ljust igen och du somnade på andra sidan med telefonluren i handen av mina lugna andetag; och hur jag badade i morgonen och sedan ville baka en sockerkaka så jag cyklade på en dold grusväg som sades vara gen i hällande spöregn -hem och tillbaka i över en mil- och sedan for iväg igen klädd i stickat marimekkogult från topp till tå och med gröna gummistövlar och min lika gyllene kaka under armen och damp ned i en annan västgötsk håla i ett mexitegelshus där någon annan bjöd till saftkalas för småscouter och körde runt i rullskridskor med nyklippt huvud. och hur du ringde igen och vi mötte dig i det dunkla ljuset i skymningen på motorvägen med papiermaché masker, och hur vi sökte oss upp till lusthuset på berget alla tre och hur du lärde oss att härma katter genom att säga namnet på kommunistteoretikern från mittens rike. och hur du frös och tog min gula kjol över axlarna och om hur vi alla tre kurade ihop oss i nattens kyla och hur du försvann igen i en vit gammal volvo med en broder (efter att vi skadebrännt en orreforslykta och smugit med temuggar). och hur jag och den andra återvände till åttiotalshuset och att jag tänkte att det här blev vår resa istället för paris och om hur det sedan aldrig riktigt återfanns ett liknande tillfälle att ta vid vid, och om hur du fortfarande har kjolen du fick låna, men som jag när jag grips av tanken att säga hejdå före dig -så att jag slipper bli ledsen- med hård stämma kräver att få tillbaka.

----------------------------------------------------------

Inga kommentarer: