måndag, juni 04, 2007

böcker som ting är ingenting

jag har inget stort behov av att äga böcker. jag gillar bibliotek, och de jag äger betyder oftast något annat än vad de är. för att jag snott dem av människor som betyder något, eller för att jag ärvt dem av mormor. men det finns två böcker som jag har ägt och som jag nu saknar. båda ihandlade med kompanjon på gymnasieskolans biblioteks utförsäljning hösten 2004. den ena var en bok med bra, svartvita bilder av 100 sympatiska svenska författare, och prover på deras handstil. bladen var tjocka och boken var vit med svart tygpärm. den andra boken var mindre i formatet och alldeles mjuk och brunrutig och gammal: "typografisk ordlista". de förvarades i mitt skåp i skolans källare, som jag aldrig nyttjade till något annat. och när proven var skrivna och studenten kom glömde jag bort dem och hänglåset och såg dem aldrig mer igen.

2 kommentarer:

fax sa...

att äga böcker/att äga bibliotek.
syftningars syften. yeah yeah yeah

Anonym sa...

Den där boken tittade jag på, men köpte typiskt nog två Beckett-böcker, som biblioteket obegripligt nog ville undvara ...
/bernur