fredag, juni 22, 2007

drakdilemmat

delvis på grund av min bakgrund - delvis på grund av modet - tillåter jag mig själv en astrid lindgrensreferens. det är en av männen med fårat ansikte, som strider för rättvisan med händer och fötter, som säger till jonatan lejonhjärta: "om alla vore som du, skulle det onda segra". och skorpan, som svarar: "nej, om alla vore som jonatan, skulle det inte finnas någon ondska". jag tänker på det när jag tänker på tänkesättet att allt är konstruerat, och passerat modernt. om alla vore "postmodernister" skulle kanske inte de hemskheter och orättvisor som materialister (och nu är jag usel, för jag tänker inte definiera mer än att säga att jag främst inte syftar på de med "språk" i prefix) ser och försöker göra något åt. om alla tänkte: "nej, krig är en social konstruktion", då skulle kanhända krigen upphöra existera, men så länge inte alla tänker så existerar mänskliga lidanden.

Inga kommentarer: