lördag, juni 23, 2007

pre-skri (b) errat (best of fax O17 at helgon.net) IX


Rubrik: ärenden i småstaden
Daterat: 06-24 18:02:00

och när jag så åter kan tillåta mig själv att samtala med min goda moder efter hennes di leva-utsvävanden, far vi efter avslutad arbetsdag till staden för ärenden. vi går i herrklädesaffären och beställer en murarskjorta, i fotobutiken och köper svartvitfilm, på lantmännens och köper vackra fröpåsar och provar stövlar och sydväst och ridhanskar, i sybehörsaffären och fyndar knappar från femtiotalet i svart och benvitt och guldiga paljettband och plyshtyg med breda svarta och naturvita ränder, tar en estetisk resebroschyr med matt yta och röda kinesiska drakar på framsidan, och hämtar en för alltid trasig bilradio hos kim med den lågmälda attityden, de klassiskt nördiga fyrkantsglasögonen och det stora tekniska kunnandet.
jag köper nästan aldrig något, dock öppnade jag häromdagen en konservburk med pengar jag sparat sedan mycket unga år. tjugolappar kan visst bli för gamla nuförtiden.
ulricehamn är vackert, också en dag då gråregnet hänger i luften. husen är fina och allt är så lugnt, så lugnt.
på landet blandas regnet med koskitsdoft och små vilsna hundkexblommor. på landet äts det sommartårtor och ses på något sorts stort sportarrangemang, eller har det redan slutat?
isolationen är fullkomlig, tekoindustrins monotona arbetsuppgifter och sysslor behagliga.
jag har dödat min mobiltelefon och klippt luggen kort. i bakgrunden läser en röst som låter som min svensklärare utvandrarna med hes stämma och rullande frånvaros-r.
----------------------------------------------------------

Rubrik: vistas vid socknens slut
Daterat: 06-25 19:22:00

idag klev jag rakt ut i trädgården i min randiga herrpyjamas och de allför stora seglarstövlarna av dålig kvalitet vi köpte inför en segelkurs med bortskämda överklassbarn och amerikanska tvillingar och fräkninga unga män, och skruvade av hänglåsanordningen på den gamla fallfärdiga lekstugan med getingbon och trasmattor. jag försökte sätta upp den sedan på dörren till mitt rum med häftmassa för att stänga ute skrik och hysteri. projiceringsgräl är vanliga den här tiden på året då solen eller globen vänder.
jag funderar på om sådana där knep och smålustigheter, som att bädda säck och gillra så att någon får en hink med vatten över sig då den öppnar en dörr, någonsin fungerat. jag är arg och ensam och känner för att slå sönder saker, krossa porslin och knivhuggas. men jag orkar inte ens riva isär tidningspapper långsamt, sorgfullt och estetiskt. jag sover istället och drömmer och förlorar allt av det lilla sociala förstånd jag någonsin ägt.
så kommer morfar och sätter sig i min stol och berättar om tiden i skogen på somrarna för att tjäna ihop till studierna, om duktiga kusiner och hur arbetsamt allt är ibland.
jag tänker att jag aldrig mer ska gå i skolan, att jag ska åka till karlstad för att träffa min skrivarvän från mellanstadiet, vi som var på stora bilder i en monter på bokmässan.
sen så kommer min morbror och ger mig en femhundralapp och jag säger nej, du behöver den bättre, du släktens intelligentaste som jobbar med att sortera tidningar om natten, som lever på existensminimumgränsen, och han frågar om jag vill ha en snus och till vilken stad i europa vi ska resa när han fyller år.
fast jag har vänner här hemma. de ringde igår och blev så besvikna när jag inte ville följa med dem till falkenberg, de hade ordnat med leg och allt och min bästa barndomsväns pojkvän hälsade att den här gången kunde jag väl supa som dem. men jag sa nej, men älskar dem för deras omtanke. på andra håll är allt så komplicerat och labilt, och det kan faktiskt räcka med ett själv.
----------------------------------------------------------

1 kommentar:

fax sa...

det finns en del händelser som får mig att tro att jag har övernaturliga krafter. en var att jag inte fick ett utdrag ur "utvandrarna" i kuvertet när jag skulle textkommentera en viktig gång på gymnasiet. jag gillar den verkligen inte, och läst den ordentligt har jag inte heller.