tisdag, juli 10, 2007

grönt



den ena (säger kanske):
"Boye, Södergran, Andersson, Martinsson, Fröding, Svarte Rudolf, Odalbönder och Vikingar, Fritiof och Carmencita och Lugn bara lugn; jag kan det inte, jag förstår dem inte. De är allesammans romantiker eller modernister. "

den andra (svarar kanske):
"De svenska dikta/erna är (i mer än en mening) döda. Länge leve de svenska dikta/erna! "

den första (genmäler kanhända):
" Jag tycker inte om Kafk a heller… (inte Goete heller, för den delen). Däremot gillar jag både Giftas och Fröken Julie (svenskt!).
Jag har emellertid följt mitt hjärta och övergett bristande knoppar till förmån för okända djur… "

eller så gör de det inte alls, och tur är väl det, för vad skulle ha blivit sagt? vart skulle det ha lett - och till vad? i vilket fall togs bilden långt senare.

Inga kommentarer: