söndag, juli 27, 2008

t-ex-t-il

jag ar sa van att bara kunna absorbera. han sager att inlarning ar aktivitet och deltagande. det ar forstas sant, men jag sitter tyst i klassrummet och lar mig. jag sager emot tyst, och jag tanker, och skriver fragetecken och alternativ i marginalen. maste jag vara aktiv pa det konventionella sattet? ar bara ett muntligt, direkt, nuvarande, narvarande deltagande ett deltagande? jag ar sa van att inte behova prova mig fram, och lara mig sa. sa van att bara vanta tills den punkt (da) jag forstar (och kanske forst da agerar). jag arbetade pa en bondgard i ett land, vars sprak jag inte talade. men jag forstod. bara genom att anstranga mig extra noga, och fantisera lite, forstod jag. jag laser en kurs, pa ett sprak som jag inte talar. men jag anstranger mig och forstar. visst inte allt, men om jag skulle sitta likadant tills tiden tog slut, skulle jag forsta. menar jag det, ar det verkligen sa?

Inga kommentarer: