onsdag, september 10, 2008

textliv

jag skickar ett brev innehallande en hog om tretton sma lappar. pa varje lapp har jag skrivit mellan tva och fyra ord. brevet ar utformat som ett slags pussel, en gata, for att se om bitarnas hela innebord - den jag velat ge dem - gar fram. jag fragar mig hur fa ord det gar att skriva pa varje lapp, och hur manga lappar, som kan anvandas, for att de meningar, som jag hade for avsikt att formedla, fullbordade ska hitta fram till adressaten. om jag bara hade skrivit ett ord, eller rent av en bokstav, pa varje lapp skulle jag ha trampat over fran pussel till meccano, lego. men racker, sag, tre ord? finns det tillrackligt mycket klister i de orden, och den bakomliggande konstruktionen, tanken, att det blir som ett domino-spel? ena anden dras till nasta, och denna till nasta? en annan fraga ar om vi alltid laser linjart? behover mottagaren foga samman lapparna till meningar, for att forsta meningen?

1 kommentar:

fax sa...

det har ar ett exempel pa ett experiment, som inte gar att utfora elektroniskt, utan kraver sitt papper.